Izvještaj s okruglog stola “Monetizacija autocesta”

os-monet

U četvrtak 20. veljače se na Ekonomskom fakultetu održao okrugli stol „Monetizacija autocesta“ u organizaciji studentske udruge Financijski klub na kojem je sudjelovalo troje stručnjaka koji su iz tri različita aspekta raspravljali o ovoj aktualnoj temi. Dr. sc. Grubišić Šeba kao stručnjak za financijski aspekt monetizacije, prof. dr. sc. Ljubo Jurčić kao stručnjak za upravljanje javnim dugom i fiskalnom politikom te sa stajališta prometne struke prof. dr. sc. Željko Marušić

Stručna suradnica s Ekonomskog instituta u Zagrebu Mihaela Grubišić Šeba upozorava da postoji nekoliko razloga neobranjivosti davanja autocesta u koncesiju. „Država ima deficit kompetencije u ugovaranju infrastrukturnih projekata i mekana je u pregovorima. Najčešće se ugovaraju klauzule koje donose veliku korist privatnim investitorima, a da nitko od pregovarača na strani države to ne primijeti“ rekla je dr. sc. Grubišić Šeba.

Kao jedan od ključnih problema u predstavljenom modelu monetizacije autocesta analitičarka Ekonomskog instituta ističe garanciju minimalnog prometa koja koncesionaru osigurava prihode i u slučaju da je prihod od cestarina nedovoljan za pokriće naknade. Time se smanjuje i motivacija koncesionara da poboljša kvalitetu usluge jer prihodi postoje bez obzira na količinu prometa.

Upravo zbog toga ovakav je model monetizacije financijski i ekonomski neisplativ upozorava prof. Ljubo Jurčić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu: „ U ovom obliku ne radi se o koncesiji nego o svojevrsnom kreditnom odnosu na 30 godina kojim se garantira prihod koncesionaru u slučaju smanjenog prihoda od cestarina. Iznimno dugačak rok koncesije znači i višu premiju rizika koju će tražiti investitori čime raste i naknada koju je država obvezna plaćati.“

Prof. Jurčić koji visinu povrata koncesionaru procjenjuje na 15 do 17% nadodao je: „Kombiniranim djelovanjem monetarne i fiskalne politike moguće je smanjiti trošak duga na 2-4%, čime ovakav oblik monetizacije postaje iznimno skup.“ Nakon toga je upozorio i na krive razloge davanja autocesta u koncesiju: „Problem je u neznanju i lošem upravljanju pri čemu se promatraju samo efekti monetizacije u kratkom roku. Novac se skuplja za kratkoročno financiranje bez procjena i studija struke jer državu ne vode ljudi koji su ekonomisti po struci.“

Prof. Željko Marušić s Prometnog fakulteta u Zagrebu upozorava da su autoceste uvelike povećale sigurnost prometa te da bi se davanjem autocesta u koncesiju i to moglo promijeniti: „Postoji velika mogućnost da će koncesionar zloupotrijebiti poziciju zbog klauzule garantiranog prometa. Naime, privatnom investitoru je tada u interesu suptilno istjerati teretni promet s autocesta čime bi si smanjio troškove održavanja, a prihodi bi mu ostali isti. To bi stvorilo probleme u sigurnosti na državnim i županijskim cestama te bi povećalo troškove održavanja tih cesta za državu.“

IZ MEDIJA:
Poslovni dnevnik (http://www.poslovni.hr/hrvatska/u-monetizaciju-se-ide-jer-nam-drzavu-vodi-blagajnik-264648)
Lider (http://liderpress.hr/biznis-i-politika/hrvatska/strucnjaci-protiv-davanja-autocesta-u-koncesiju/)
Večernji list (http://www.vecernji.hr/hrvatska/jurcic-u-monetizaciju-se-ide-jer-nam-drzavu-vodi-blagajnik-922522)