Spajanja i preuzimanja

     U utorak, 25. Studenog 2009. godine održano je predavanje u organizaciji Financijskog kluba na temu Spajanja i preuzimanja (Mergers and acquisitions). Naš gost bio je Luka Babić, suradnik u odjelu financijskog savjetovanja zagrebačkog ureda međunarodne konzultantske kuće Deloitte.

     Luka je završio Ekonomski fakultet u Zagrebu, a dobitnik je Rektorove nagrade te više stipendija. Pohađao je kolegije iz područja međunarodnih financija i investicija, poduzetništva i leadershipa na fakultetima Wirtschaftsuniversitat u Beču te ISCTE – Instituto Superior de Ciencias do Trabalho e da Empresa u Lisabonu. Uspješno je položio certifikate Harvard Leadership Essentials i Harvard Management Essentials. Trenutno je kandidat u CFA (Chartered Financial Analyst) programu. Uz aktivno znanje engleskog i njemačkog, posjeduje i pasivno znanje španjolskog.

     Luka Babić - Spajanja i preuzimanjaLuka je predavanje započeo objašnjenjem prodaje i kupnje tvrtki i njihovih segmenata te sve skupa potkrijepio praktičnim primjerima iz Hrvatske i svijeta. Objasnio nam je glavne razloge zbog kojih dolazi do prodaje tvrtki, tko su zapravo sve prodavatelji te koji su glavni motivi za akviziciju. Jedan od glavnih motiva je brzo širenje i ulazak na nova tržišta gdje je Babić spomenuo Agrokor koji je kupio Frikom u Srbiji i tako se proširio na novo tržište. Također je objasnio vertikalnu integraciju na primjeru Agrokora kada je kupio Belje čije proizvode prodaje u Konzumu, a diverzifikaciju, odnosno širenje ponude je objasnio na primjeru Tvornice duhana Rovinj koja je osim duhanskog prešla i na turistički business. Kao nedavne međunarodne primjere spajanja i preuzimanja spomenuo je General motors i Opel te prodaju Skypa od strane Ebaya. Objasnio je udjele kupnje, a kao poseban slučaj naveo dokapitalizaciju koja se provodi kada je firma u lošem stanju. Tipičan primjer je Pevec koji je htio zadržati 100%-tni vlasnički udio, a završio je bez ičega. Kako je Luka Babić rekao: „ Tvrtka Pevec je vrijedila oko 30 milijuna Eura do prije dvije godine, a danas se ne može nikome ni pokloniti!“ Poslije uvodnog predavanja Luka nam je objasnio korake u procesu prodaje i akvizicije, a nakon toga je došao na temu savjetnika koja je njemu i najdraža pošto se tim poslom bavi pa je tako rekao da su najvažnije karakteristike savjetnika iskustvo, znanje i reputacija, a najvažnije uloge izrada strategija i taktika, podrška menadžmentu u donošenju odluka te savjetovanje u pregovorima. Najvažniji savjetnici su financijski koji obavljaju i najveći dio posla u procesu spajanja ili preuzimanja tvrtki, a uz njih su vrlo važni porezni, pravni i ostali savjetnici. Kraj predavanja Luka je zaključio jednom zanimljivošću, a to je najveća prošlogodišnja ponuda za neku tvrtku, odnosno za Rio tinto koja je iznosila 150 miljardi $.

     Luka je također tijekom cijelog predavanja spremno odgovarao na intrigantna pitanja koja su dolazila iz publike, te tako svima nadopunio i oplemenio znanje iz tog zanimljivog područja poslovnog svijeta.

     Sažetak koji je služio kao priprema za predavanje možete pogledati ovdje.

Odgovori