S početkom nove godine zakonski se primjenjuju porezne promjene koje je hrvatski Sabor odobrio u okviru 4. kruga poreznog rasterećenja. U ovom članku donosimo pregled najvažnijih stavki pojedinih poreza koje su promijenjene.
- Porez na dodanu vrijednost
1.1. Opća stopa PDV-a ostaje 25% unatoč najavljenom sniženju na 24%.1.
1.2. PDV na djelatnosti pripremanje i usluživanje jela i slastica u i izvan ugostiteljskog objekta prema posebnom propisu čime su obuhvaćeni i catering objekti, te objekti jednostavnih usluga (klupa, štand, kolica i sl.), smanjuje se s 25% na 13%
1.3. Prag za primjenu postupaka oporezivanja prema naplaćenim naknadama povećan je na 7,5 milijuna HRK – olakšavanje poslovanja poreznim obveznicima.
Usklađenje s Direktivom Vijeća EU – pojednostavljenje kod premještanja dobara u drugu zemlju članicu Europske unije; definiranje isporuke s prijevozom kod isporuka u nizu i određivanje PDV ID broja kao materijalnog uvjeta za primjenu oslobođenja.
Procijenjen učinak – smanjenje prihoda državnog proračuna za 900 milijuna kuna
- Porez na dobit
2.1. Za primjenu stope od 12% uveden je novi godišnji prag prihoda od 7,5 milijuna HRK kao i za obvezu utvrđivanja poreza na dobit i vođenja poslovnih knjiga prema računovodstvenim propisima fizičkih osoba koje obavljaju samostalnu djelatnost te mogućnost izbora načina utvrđivanja porezne osnovice po novčanom načelu i gospodarsku djelatnost neprofitnih organizacija glede mogućnosti plaćanja poreza na dobit u paušalnom iznosu.
2.2. Obrtnici postaju obveznici poreza na dobit kada ostvare prihode veće od 7,5 milijuna HRK.
2.3. Skraćen rok za podnošenje PD prijave – kod otvaranja likvidacije i stečaja društava podnošenje porezne prijave mora se obaviti u zakonskom roku od 30 dana, a po završetku procesa likvidacije i stečaja zakonski rok za podnošenje porezne prijave je 8 dana.
2.4. Svi pravni sljednici društava koji su prošli postupak stečaja i likvidacije postaju obveznici poreza na dobit.
2.5. Kod procesa spajanja i preuzimanja podnošenje porezne prijave mora se obaviti u zakonskom roku od 30 dana.
2.6. Inozemnim isplatiteljima naknade propisana je mogućnost uplate poreza po odbitku za nastupe inozemnih izvođača (umjetnika, zabavljača i športaša).
2.7. Obveza najave radnji koje vode prestanku poslovanja, premještanju u inozemstvo ili u slučaju statusnih promjena u roku od 30 dana prije pokretanja postupka.
Usklađenje s Direktivom Vijeća EU – o uvođenje pravila protiv praksi izbjegavanja poreza kojima se izravno utječe na funkcioniranje unutarnjeg tržišta: odredbe o izlaznom oporezivanju i rješavanju hibridnih neusklađenosti.
Procijenjen učinak – smanjenje prihoda državnog proračuna za 200 milijuna kuna
- Porez na dohodak
3.1. Povećan je osobni odbitak s 3.800 kuna na 4.000 kuna.
3.2. Mladima do 25 godina života umanjena je porezna obveza za 100%, a za 50% mladima od 26 do 30 godina života za plaću do godišnje osnovice od 360.000 HRK.
3.3. Učenici koji spadaju pod dualni sustav obrazovanja kao i onima koji primaju nagrade za vrijeme naukovanja i praktičnog rada, ne potpadaju pod cenzus od 15.000 HRK za uzdržavanog člana obitelji.
3.4. Drugim dohotkom smatrat će se naknade učenicima koji spadaju pod dualni sustav obrazovanja, a čija ukupna vrijednost prijelaz zakonom propisani neoporezivi iznos.
3.5. povećani iznosi neoporezivih primitaka – plaća u naravi na 600 kn, potpore za novorođenče na 10.000 kn, tuzemne dnevnice na 200 kn.
3.6. Proširen obuhvat primitaka na koje se ne plaća porez na dohodak:
a) primici koje fizičke osobe ostvaruju po osnovi darovanja prikupljenih u humanitarnim akcijama i javno oglašenim akcijama koje imaju općekorisnu svrhu
b) naknade učenicima za vrijeme dualnog obrazovanja do propisanog iznosa
c) uplate premije dodatnog i dopunskog zdravstvenog osiguranja koje poslodavac uplaćuje u korist svojeg radnika do propisanog iznosa
3.7. Iznajmljivanje nekretnina potpada i obračunava se prema porezu i prirezu poreza na dohodak u odnosu na mjesto gdje se nalazi smještajna jedinica.
3.8. Primici iz humanitarnih i javno oglašenih akcija ne smatraju se oporezivim dohotkom.
3.9. Do određenog iznosa premije dopunskog i dodatnog zdravstvenog osiguranja neće se smatrati primicima od nesamostalnog rada.
Procijenjen učinak – smanjenje prihoda državnog proračuna za 1,2 milijardi kuna
- Opći porezni zakon
4.1. U trenutku smrti zastara za dug ostavitelja ne teče u razdoblju od dana smrti poreznog obveznika do izvršnosti rješenja o pravnim sljednicima
4.2. Porezni obveznik koji ostvaruje porezne pogodnosti koristeći porezni sustav kroz organizacijske oblike koji su oporezivi nižim propisanim poreznim stopama, a koji nisu bili namijenjeni za određenu skupinu poreznih obveznika, smatrat će se da koristi porezne pogodnosti protivno svrsi zakona, osobito u slučaju kada:
a) isplatitelj primitka za posao koji ima obilježja nesamostalnog rada ugovara s poreznim obveznikom druge načine za obavljanje posla ili koristi organizacijske oblike koji su oporezivi nižim poreznim stopama
b) poduzetnik organizacijski oblik u kojem posluje učestalo mijenja, odnosno za svaki ugovoreni posao koristi jedan organizacijski oblik koji zatim zamjenjuje drugim, a koji je oporeziv nižim poreznim stopama ili izbjegava ispunjavanje drugih poreznih obveza
c) poduzetnik koristi povezana društva s isključivom svrhom korištenja niže porezne stope radi izbjegavanja plaćanja poreza ili smanjenja porezne obveze
4.3. Poreznom obvezniku koji dobrovoljno prijavi inozemni primitak radi plaćanja dužnih poreza i doprinosa, porezna obveza nastaje danom prijave inozemnog primitka, bez obzira na to kada su primici iz inozemstva ostvareni, iznimno od posebnih propisa kojima se regulira porez na dohodak i doprinose.
- Fiskalizacija
5.1. Uvedena je obveza fiskaliziranja pratećih dokumenata (ponuda, narudžba i slično) koji se izdaju prije računa na kojima se navode podaci o plaćanju od 1. travnja 2020. godine.
5.2. Postupak fiskalizacije računa proširen i na paušalne porezne obveznike.
5.3. Uvedena obveza iskazivanja dvodimenzionalnog koda (QR kod) na računu od 1. siječnja 2021. godine.
- Poseban porez na motorna vozila
6.1. Oslobođenje od plaćanja upravne pristojbe bit će ostvareno samo pod uvjetom darovanja motornog vozila između bračnih drugova, potomaka i predaka koji čine uspravnu liniju te posvojenika i posvojitelja i da je motorno vozilo u Republici Hrvatskoj već registrirano na darovatelja.
- Posebni porez na kavu i alkoholna pića
7.1. Zasebnom uredbom bit će propisano dodatno oporezivanje napitaka s visokim udjelom šećera, kofeina ili sastojaka poput taurina i metil-ksantina.
- Trošarine
8.1. Dizelsko gorivo koje se koriste u željezničkom prometu robe i putnika ostvaruje povrat dijela plaćene trošarine (u rasponu između Zakonom propisane visine trošarine i minimalne obvezne visine propisane EU propisima – iznos povrata je 0,60 kn/l)
8.2. Potpuno oslobođenje od plaćanja trošarine na električnu energiju u željezničkom prometu robe i putnika.
Procijenjen učinak – smanjenje prihoda državnog proračuna za 17,5 milijuna kuna
Javno davanje |
Procjenjeni učinak IV.kruga poreznog rasterećenja |
Porez na dodanu vrijednost |
– 900 mil. kuna |
Porez na dobit |
– 200 mil.kuna |
Porez na dohodak* |
– 1.200 mil. kuna |
Trošarine |
– 17,5 mil. kuna |
Ukupno |
– 2317,5 mil. kuna |
* Napomena: Učinak mjere poreznog rasterećenja mladih osoba na porezu na dohodak od 700 mil. kuna odrazit će se u 2021. godini po godišnjem obračunu Porezne uprave
Izvori:
Porezna uprava (2020.); Porezne promjene od 1. siječnja 2020. [Online], Dostupno na: https://www.porezna-uprava.hr/Stranice/PoreznaReforma2019.aspx [Pristupljeno: 16.1.2020.]
Porezna uprava (2020.); Porezna reforma 4. krug [Online], Dostupno na: https://www.porezna-uprava.hr/Dokumenti%20vijesti/Porezna%20reforma%204.%20krug%2031%2010%202019.pdf [Pristupljeno: 16.1.2020.]
Alpha Capitalis (2020.); Porezna reforma: 4.krug poreznog rasterećenja u primjeni od 1.1.2020. [Online], Dostupno na: https://alphacapitalis.com/2019/12/24/porezna-reforma-4-krug-poreznog-rasterecenja-u-primjeni-od-1-1-2020/ [Pristupljeno: 16.1.2020.]