Izvještaj s predavanja “Investicije u prehrambenoj industriji”

fk-agrokor

U srijedu, 8. travnja, na Ekonomskom fakultetu održano je predavanje „Investicije u prehrambenoj industriji“ u organizaciji Financijskog kluba. Predavač je bio dr. sc. Zdravko Marić, izvršni direktor za strategiju i tržište kapitala Agrokora.

Na početku se predavač osvrnuo na kretanja u prehrambenoj industriji u proteklih 6 godina, pri čemu je istaknuto kako je kumulativni pad realnog BDP-a od 2008. do danas iznosio 12%. U isto razdoblju pad industrijske proizvodnje iznosio je 20%, a prerađivačke industrije 22%. Prehrambena industrija, pala je za 12%, čime je pokazala određenu otpornost na recesijska događanja. Jedan dio obrazloženja leži u činjenici da se radi o industriji niskoelastičnih i neelastičnih proizvoda – hrane, dok s druge strane ipak ne treba zanemariti evidentnu snagu same industrije.

Nakon toga su prezentirani podaci o veličini trgovinske razmjene prehrambene industrije. U 2012. godini je hrane u vrijednosti 2,5 mlrd. USD (12% ukupnog uvoza), a izvezeno 1,6 mlrd. USD (13% ukupnog izvoza), što znači da je pokrivenost uvoza izvozom iznosila 64%. Trgovinski suficit smo ostvarili u razmjeni mesnih prerađevina, žitarice i ribe, dok u svim ostalim kategorijama bilježimo konstante trgovisnek deficite. Ta činjenica upravo prva sugerira kako postoje potencijali za daljnji rast i razvoj prehrambene industrije.

Dr. sc. Marić je predstavio SWOT analizu domaće prehrambene industrije. Kao glavne snage istaknuo je tradiciju, prepoznatljivost brandova u regiji, kvalitetu i neciklički karakter industrije, dok su niska produktivnost, niski izdaci za R&D te mala ulaganja u razvoj novih proizvoda detektirani kao slabosti. Izlazak iz CEFTE kao posljedica ulaska u EU, relativno visok trošak kapitala i rastuća konkurencija (posebno u vidu trgovačkih marki) prepoznati su kao najveće prijetnje prehrambenoj industriji. Kao prilike istaknute su veće tržište ulaskom u EU, potencijal razvoja i rasta produktivnosti zbog okrupnjavanja zemlje te činjenica da prosječan stanovnik RH konzumira znatno manje svinjetine, sira i ribe i čitavog niza drugih kategorija hrane od prosjeka EU27. Kao bitnu priliku dr. sc. Marić istaknuo je turizam koji je odličan kanal za plasiranje domaćih proizvoda, čime zapravo govorimo o kompletnoj vertikalnoj integraciji cijelog lanca i čitavog niza gospodarskih djelatnosti, od poljoprivrede, kao izvora sirovine, preko prehrambene industrije, kao važne sastavnice ukupne gospodarske aktivnosti, do turizma, kao idealnog tržišta za plasiranje prehrambenih proizvoda. .

Na kraju predavanja predavač je prezentirao upravo poslovni model Agrokora koji počiva na spomenutoj vertikalnoj integraciji, te pokazao kako je uz dobru organizaciju i postavu poslova izuzetno važno investiranje. Spomenuti su brojni podaci koji ukazuju na visoku investicisjku aktivnost Agrokora, pa je tako spomenuto kako je Agrokor od 2005. do 2012. godine uložio 3,5 mlrd. kuna u poljoprivredu i prehrambenu industriju. Spomenuto je kako u Baranji postoji najveća robotizirana farma muznih krava u Europi, a u vlasništvu je Agrokora. Također spomenuta su velika investicije u tehnologiju, a kao primjer je istaknut PIK Vrbovec s ulaganjima od oko 1,1 mlrd. kuna.

Kao zaključak predavanja stavljen je naglasak na veliki potencijal u prehrambenoj industriji u budućnosti hrvatskog gospodarskog razvoja.