U srijedu 07. 12. 2011. održana je prva radionica Tima za analizu poduzeća iz Student Investitora u ovoj akademskoj godini pod nazivom Uvod u analizu financijskih izvještaja (AFI). Predavači su bili članica tima Jelena Glavaš i voditelj tima Dragan Andrašec. U prvom dijelu radionice prezentirali su teorijske osnove analize financijskih izvještaja. AFI je integralni dio poslovne analize, njome se dolazi do razumijevanja poslovanja poduzeća i analitičari je koriste za donošenje preporuke o ulaganju. Podatke potrebne za analizu analitičari prikupljaju iz temeljnih financijskih izvještaja: bilanca (Balance sheet), račun dobiti i gubitka (Income statement), izvještaj o novčanom toku (Cash flow statement) i izvještaj o promjenama glavnice (Statement of changes in equity). Informacije do kojih analitičari dolaze kroz AFI su: kakva je profitabilnost poduzeća, koliko je poduzeće likvidno, kakva je ekonomičnost poslovanja, koji su izvori sredstava financiranja, te kako menadžment upravlja poduzećem? Podaci se u AFI analiziraju kroz financijske pokazatelje, a to su odnosni brojevi koji se dobiju tako što se jedna pozicija stavlja u odnos s drugom. Oni su nositelji informacija koje su menadžerima potrebne za upravljanje poslovanjem i razvojem poduzeća.
Razlikujemo nekoliko vrsta financijskih pokazatelja koje analitičari uspoređuju:
Pokazatelji likvidnosti – mjere sposobnost poduzeća da podmiri svoje dospjele kratkoročne obveze, na temelju bilance
Pokazatelji zaduženosti – mjere koliko se poduzeće financira iz tuđih izvora sredstava, na temelju bilance
Pokazatelji aktivnosti – mjere kako efikasno poduzeće upotrebljava svoje resurse, na temelju bilance i računa dobiti i gubitka
Pokazatelji ekonomičnosti – mjere odnos prihoda i rashoda, na osnovi računa dobiti i gubitka
Pokazatelji profitabilnosti – mjere povrat uloženog kapitala, na temelju bilance i računa dobiti i gubitka
Pokazatelji investiranja – mjere uspješnost ulaganja u obične dionice, na osnovi bilance, izvještaja o dobiti i dodatnih podataka
U drugom dijelu radionice predavači su se fokusirali na praktični dio AFI i pokazali način na koji se izvodi analiza pomoću MS Excel programa, te kako se strukturiraju podaci. U financijskom izvještaju promatra se poduzeće u razdoblju od 3 do 5 godina. Prvi korak u analizi je determinacija poduzeća koja se izvodi sakupljanjem osnovnih financijskih i drugih podataka sa web stranica kao što su Reuters ili Yahoo Finance, a detaljniji financijski podaci prikupljaju se iz godišnjih financijskih izvještaja sa web stranica poduzeća (annual reports u odjeljku Investor relations). Podaci se zatim strukturiraju po godinama i po različitim stavkama (kratkotrajna imovina, kapital, kratkoročne obveze itd.), nakon čega se pomoću njih izračunavaju vrijednosti financijskih pokazatelja koji se naposljetku moraju interpretirati.
Kao zaključak, recimo da pokazatelji sintetiziraju informacije o poslovanju, da se mogu uspoređivati kroz vrijeme s onima istog poduzeća, drugog ili više drugih poduzeća ili industrijskim i sektorskim prosjekom, da u analizi uzimamo pokazatelje ovisno o našim potrebama, da je najbitnija njihova interpretacija i da u poslovanju poduzeća ima mnoštvo nefinancijskih pokazatelja koji imaju veliku ulogu u procjenama i donošenju odluka.
Handout s radionice možete preuzeti ovdje