U ponedjeljak 19.12.2011. kolega Pavao Crnko iz PRS Student Investitor održao je radionicu pod nazivom Uvod u tehničku analizu. Predavanje je započeo uvodom u analizu trenda, zatim je predstavio određivanje smjera i jakosti trenda, te zaključio analizama trendova.
Tehnička analiza je proučavanje kretanja cijena na financijskim tržištima s ciljem ostvarenja viška prinosa (engl. – excess return) – trgovinskih odluka profitabilnijih od prinosa tržišta (tržišnog indeksa). Osnove tehničke analize objasnili su Edwards & Magee u knjizi Technical Analysis of Stock Trends, a one su: kretanje cijena dionica ovisi o odnosu ponude i potražnje, cijene teže ka usmjerenom kretanju – trend, pomaci ponude i potražnje uzrokuju obrate trenda, ti se pomaci mogu prepoznati na grafikonima i cjenovni obrasci se ponavljaju.
Šest je pretpostavki u tehničkoj analizi:
1. cijena ovisi o ponudi i potražnji
2. u tržišne su cijene ukalkulirane sve postojeće informacije – pretpostavku je krajem 19. st. uveo Charles Dow – začetnik tehničke analize
3. tehničari odbacuju pretpostavku da se proces cjenovnih kretanja na financijskim tržištima može objasniti pomoću random-walk teorije
4. Obrasci su prepoznatljivi
5. Obrasci su fraktali
6. Emocije su zarazne
Prema Samuelsonu i Fami tri su hipoteze o tržišnoj efikasnosti (engl. Efficient-Market Hypothesis, EMH)
• slaba (engl. weak) – na buduće cijene ne utječu informacije koje su utjecale na sadašnju cijenu tako da u dugom roku tehnička analiza ne može pobijediti tržište, dok fundamentalna može
• polu-jaka (engl. semi-strong) – cijene se jako brzo prilagođavaju novim informacijama tako da u dugom roku niti tehnička niti fundamentalna analiza nisu instrumenti kojima se može pobijediti tržište
• jaka (engl. strong) – tržišne cijene se trenutno prilagođavaju novim informacijama, čak i onima koje su skrivene od javnosti – tržište se ne može pobijediti čak niti korištenjem asimetričnih informacija
Andrew Lo sa MIT-a donosi “hipotezu o tržišnom prilagođavanju” (engl. Adaptive Market Hypothesis, AMH)
• investitori ne optimiziraju svoje prinose zato što je to “preskupo”
• odluke se donose na temelju emocija (iskustvo i osjećaj za zgoditak (engl. best guesses)
• investicijske se strategije mijenjaju i evoluiraju; inovacija je tajna opstanka, a opstanak je važniji cilj od maksimizacije korisnosti za zadanu razinu prinosa
Ako uspoređujemo praktičare sa stručnjacima, može se reći da su praktičari više naklonjeni tehničkoj analizi, dok su stručnjaci više za financijsku teoriju. U određivanju smjera i jakosti trenda razlikujemo trendove prema dužni trajanja: primarni (dugoročni) – godine, sekundarni (srednjoročni) – mjeseci ili tjedni, kratkoročni – dani, unutardnevni – sati ili minute, a prema smjeru kretanja: rastući, padajući, i horizontalni.
ADX (Average Directional Indeks) ili indeks jakosti trenda koristi se da bi se u analizi odredilo postoji li uopće trend, te ako postoji, da li raste ili pada. Njegova suština je da nas usmjeri da li da u daljnjoj analizi koristimo pomične prosjeke ili oscilatore.
U analizi rastućeg/padajućeg trenda koriste se indikatori trenda: pomični prosjeci (engl. Moving Averages – MA), Bollingerove ovojnice (engl. Bollinger Bands – BB), Konvergencija/divergencija pomičnih prosjeka (engl. Moving averages Convergence/Divergence – MACD), te oscilatori: indeks relativne snage (RSI), stohastički oscilatori (%K i %D) i stopa promjene (ROC). Oscilatori su pomoćni (“sekundarni”) indikatori tehničke analize koji se koriste uz osnovne indikatore ili indikatore trenda. Oscilatori se koriste u cilju pružanja dodatne potvrde (smjera) trenda te kod uvrđivanja pravovremenih “buy” i “sell” signala. Kako kretanje cijene nikada nije u potpunosti ciklično nego ga karakteriziraju i “netrendovska” razdoblja kada je upotreba osnovnih indikatora ograničena, tada (u takvim razdobljima vodoravnog kretanja cijene) oscilatori mogu biti iznimno korisni jer mogu davati signale koje uobičajene tehnike praćenja trenda ne mogu.
Kolega Crnko je zaključio svoje vrlo informativno predavanje navodeći da ako želimo pomoću tehničke analize pobijediti tržište, potrebno je odrediti dugoročni trend, u skladu s trendom koristiti odgovarajuće indikatore, te optimizirati vrijednosti indikatora. Radionica je privukla veliki interes publike koja je kolegi Crnku postavljala mnoga pitanja na koja je on spremno odgovarao.
Handout s radionice možete preuzeti ovdje