Vrednovanje poduzeća pomoću relativnih omjera

U četvrtak 19. 04. 2012. na EFZG-u je održana radionica Tima za analizu poduzeća Financijskog kluba pod nazivom “Vrednovanje poduzeća pomoću relativnih omjera”. Radionicu je održala članica tima Jelena Glavaš.

U uvodu je predavačica objasnila što su relativni omjeri i kako se koriste, te istaknula razliku u odnosu na vrednovanje poduzeća pomoću DCF modela. Vrednovanje poduzeća pomoću relativnih omjera, odnosno multiplikatora jedan je od načina ocjenjivanja podcijenjenosti ili precijenjenosti promatranog poduzeća u odnosu na ostala poduzeća iz istog sektora. Uvijek se u omjer stavljaju dvije ključne varijable, te se na vrlo jednostavan način pokazuju precijenjenost odnosno podcijenjenost dionica. Jedna od tih varijabli uvijek je cijena ili eventualno EV (Enterprise value) koja već u sebi sadrži cijenu. Što se tiče razlike između dva načina vrednovanja poduzeća, multiplikatori svu težinu vrednovanja stavljaju na trenutno poslovanje, te kratkoročne prognoze, za razliku od DCF vrednovanja koje težište vrednovanja stavlja na dugoročnu vrijednost poduzeća.

Kroz predavanje je predavačica Glavaš detaljno objasnila ključne cjenovne multiplikatore i njihovu primjenu, od najčešće upotrebljavanog P/E omjera (pokazuje koliko puta je cijena dionice veća od zarade po dionici), preko P/B omjera (pokazuje nam odnos cijene dionice i knjigovodstvene vrijednosti po dionici), P/S omjera (price-to-sales ratio), do naprednijeg multiplikatora EV/EBITDA koji u omjer stavlja vrijednost poduzeća i zaradu prije amortizacije, kamata i poreza.

Za kraj je predavačica opisala dvije metode korištenja multiplikatora, konkretno usporedbu sa sličnim poduzećima iz sektora (comparables) i izračun fundamentalne vrijednosti neke dionice neovisno o ostalim dionicama (forecasted fundamentals).

Odgovori