Financiranje visokog školstva

Financiranje školstva jedna je od glavnih kamena spoticanja interesnih skupina u visokom obrazovanju još prije uvođenja mjera koje vode Bolonjskom procesu. Dominantan problem i osnovica rasprava bilo je takozvano „besplatno školstvo“ kao model financiranja. Pritom je zanemarena većina pratećih financijskih, ali i drugih prepreka visokom obrazovanju pojedinca.

Prije no što otvorimo tematiku visokog, spustimo se stepenicu niže, i razmotrimo kakvo je stanje u srednjem školstvu. Već osnovni pokazatelj potrošnje na tu obrazovnu skupinu pokazuje porazne rezultate:  Hrvatska troši tek oko 0,87% BDP-a na srednje školstvo, za razliku od slovačkih 1,69% ili mađarskih 2,29%. Niti jedna europska zemlja (izuzev Turske) nije 2007. trošila manje na tako važnu populaciju. Priznajmo jednu istinu – većina Hrvata će do polovice stoljeća biti srednjeobrazovana, i upravo zato strategija na tom području mora stati u naš fokus. Osim toga, ono je osnova za visokoškolsku nadgradnju, i ulaganje je u srednje školstvo također i ulaganje u kvalitetu visokog.

 

Potrošnja na srednje obrazovanje

 

Vratimo se na fakultete – na prvi pogled, potrošnja na tercijarno obrazovanje pruža razlog za optimizam: 0,81% BDP-a u Hrvatskoj, za razliku od prije spomenutih primjera Slovačke (0,79%) i Mađarske (1,03%). No, ne postavlja se pitanje alokacije – na što točno trošimo u visokom školstvu? Dok Slovačka i Mađarska troše više od 15% budžeta za obrazovanje na financijsku pomoć studentima, Hrvatska to čini sa samo 3,3%. Iznos stipendija nije godinama usklađen sa rastom cijena studentske košarice, niti postoji takav institut za razliku od one sindikalne. Trošimo li premalo? Možda trošimo i  – previše.

 

Stipendiranje visokog obrazovanja

 

Visokoobrazovani stručnjaci generatori su inovacija, koje su osnovni instrument gospodarskog rasta u tzv. inovacijama pokretanim ekonomijama. No, kako bi se zaposlili, potrebna je odgovarajuća industrijska potpora. U sadašnjim uvjetima, Hrvatska možda ima i višak visokoobrazovanih, a novac bi uz sadašnju gospodarsku strukturu možda bilo mudrije uložiti u prekvalifikaciju i lokalnu potporu cjeloživotnom učenju. Holistički pristup razvoju gospodarstva pretpostavlja stvaranje potražnje za visokoobrazanima, inače smo osuđeni na proizvodnju takve populacije gotovo isključivo za izvoz. Koji ne možemo, niti ćemo ikada moći naplatiti.

Kako prekinuti ovaj circulus vitiosus? Očito je kako se problematika hrvatskog visokog školstva svodi na nešto više od ukidanja školarina. Indikativno je kako nitko nije pokrenuo važnu i sveobuhvatnu raspravu oko ključnih ciljeva, dizajna i prioriteta obrazovnog procesa. Tek kada se utemelje te polazne točke, koje su prije svega argumentirana bitka Hirschovaca i Gardnerovaca, možemo prosuditi kako će se financirati odabrani model visokog obrazovanja. Do tada, financijaši prebacuju lopticu.
Autor osvrta: Mihovil Katić

Odgovori