U utorak 20.12.2011. gost predavač Ivan Brezak Brkan, kao vodeći hrvatski strateg za internetski marketing i društvene medije, održao je predavanje na temu pokretanja i financiranja startup projekata pred punom malom vijećnicom Ekonomskog fakulteta.
Ivan je svoje predavanje započeo provokativnim pitanjem publici „Imate li perspektivu?“ Da bi netko bio perspektivan, potrebno mu je znanje i iskustvo. Ivan započinje s osobnim primjerom kako je kao mali htio biti profesionalni gamer. On je imao određeno znanje, ali mu je nedostajalo iskustvo. „A kako steći iskustvo? Jednostavno. Počni nešto raditi. Budi uporan i trudi se.“ Iz razloga što se nije dovoljno trudio, nije bio dobar gamer, i zato nije uspio u tom poslu. Ista je stvar s drugim startupima. Mnogi od njih imaju ideju, ali samo mali broj onih koji se trude uspijeva. Tako je Ivan kao primjere naveo nekoliko uspješnih tvrtki: osječki Inchoo, splitski Spotie i srpski Nordeus. Ni jedna od tih tvrtki nije osmislila nešto revolucionarno, novu inovaciju, ali se trude, snalaze se, i profitabilni su, što znači da uspijevaju. Ivan je u tom smislu naveo primjer kako su osnivači jedne od tih tvrtki slali upite potencijalnim investitorima, bez da su imali njihove kontakt informacije. Tako bi poslali upit na sve moguće kombinacije e-mail adrese (op.a. u smislu ime.prezime@tvrtka.com) i „molili se“ da uspije. I u nekim slučajevima je uspjelo. Drugi su autom putovali na seedcampove u Prag i Berlin tražeći investitore da bi se na kraju vratili praznih ruku. Ali stvar je u tome da su na taj način skupili znanje i iskustvo koje ne bi stekli da nisu ništa poduzeli.
Nadalje, ako se razmišlja o internetu kao perspektivi, Ivan je naveo nekoliko prednosti, koje internetski business ima pred tradicionalnim. Jedna od prednosti je zajednica. Internetska zajednica se međusobno pomaže, razumije i štiti. Recimo da trebate vrhunskog programera da vašu izvrsnu ideju pomogne provesti u djelo. Obratite se zajednici, i dobiti ćete pouzdanu preporuku. Problem startupa u Hrvatskoj je što se ne obrate zajednici. Kao način ulaska u zajednicu Ivan tako spominje Tweetup-ove, odnosno neformalna druženja twitteraša na kojima se okupljaju ljudi iz IT industrije i gdje se može dobiti odgovor na bilo koje pitanje o startupima. Poanta je u upoznavanju ljudi. Zbog predrasuda koje ljudi prirodno imaju, prije će biti voljni zaposliti ili preporučiti nekoga za koga znaju da je nešto radio, nego nekoga anonimnog. Zato Ivan predlaže: „Započnite svoj internetski projekt već danas! Pokažite znanje o bilo kakvoj praksi, bilo to računovodstvo ili menađžment.“ Netko će to primijetiti, netko će to znanje trebati, pa će vas netko i preporučiti.
Ivan tvrdi da već sada studenti trebaju pokretati svoje projekte. Zašto? Jer projekt donosi iskustvo, on je dokaz vašeg znanja i na kraju krajeva, može uspjeti. U stilu odgovora na temeljno ekonomsko pitanje što proizvoditi? Ivan daje prednost proizvodima pred uslugama, jer se troškovi proizvodnje proizvoda za razliku od usluga ne povećavaju proporcionalno s povećanjem broja klijenata/kupaca, tj. manji su nego u uslugama. Usluge traže individualnu posvećenost svakom klijentu, pa svaki novi klijent znači potrebu zapošljavanja novih ljudi.
Što se tiče financiranja projekta postoje tri načina financiranja: FFF (Fools, Family, Friends), krediti i investitori. Investitore Ivan preporuča tražiti u inozemstvu, a kada govorimo o hrvatskim poslovnim anđelima, Ivan smatra da nisu baš najbolja alternativa jer nemaju veze u inozemstvu što je bitno jer je regionalno IT tržište premalo. Recimo da se planiramo financirati preko investitora. Kako im pristupiti? Što investitori žele? Kao prvo, ideja investitoru ne znači ništa. Financijska projekcija je već u redu. Ali ključna stvar su upornost i ozbiljnost. Investitori žele vidjeti da ćeš se ti „ubiti“ od posla za svoj projekt, da si i sam spreman riskirati, da vjeruješ u uspjeh svog projekta. Isto tako investitori žele vidjeti što si već radio, tj. bitno je da već iza sebe imaš neko znanje, rad i iskustvo. Na koje tržište ciljati? Hrvatska i regija u internetskom poslovanju nisu baš privlačne jer je regionalno tržište još uvijek nerazvijeno i malo. Ako znaš engleski, ciljaj na cijeli svijet.
Na kraju, da sažmemo ovo inspirativno i dinamično predavanje, navest ćemo tri stvari koje su potrebne za početak internetske karijere. To su iskustvo, zajednica i projekt/startup. Ivan ima i obećanje za sve željne upuštanja u startup projekt: „Izgorjet ćete od posla.“ Predavanje i tema su privukli veliki interes publike što se pokazalo očitim iz velikog broja prisutnih koji su naknadno ostali kako bi predavaču postavili pitanja koja ih interesiraju. Za kraj, citat jedne simpatične misli koju je Ivan iznio tijekom predavanja: „Svaki startup će propasti osim ako ne uspije.“